„Z nami zaplanuj swoją przyszłość…“
STRONA GŁÓWNA SZKOŁA KALENDARZ IMPREZ WYDARZENIA GALERIA ZDJĘĆ
Najlepsi z najlepszych Samorząd Uczniowski UCZEŃ Bezpieczny internet Plan lekcji Z kim współpracujemy? Projekty klas drugich W SZKOLE Pedagog / Psycholog Pogaduchy z gimpla Egzamin gimnazjalny Doradca zawodowy Pielęgniarka Zajęcia dodatkowe Projekty Nasze sukcesy Sport w szkole Rekrutacja 2017/2018 Filmoteka Archiwum Świetlica / Biblioteka eTwinning Podręczniki 2016/2017 Konsultacje/wywiadówki RODZIC Pedagogizacja Wychowawcy klas Rada Rodziców Kalendarz 2016/2017 NAUCZYCIEL MEN CKE OKE Jaworzno Awans zawodowy
SZKOŁA - lekcje

gimnazjum@pszow.pl

Tel 32 455 78 22

Wymiana pol-niem 2014
Zajęcia unijne Bajki Obywatelskie STATYSTYKI Licznik odwiedzin TELEFONY ALARMOWE

999 - Pogotowie ratunkowe

Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży

Goście z Juist w Pszowie

(8.09.-14.09. 2014r.)

Czekaliśmy, czekaliśmy…i doczekaliśmy się. Już od czerwca przygotowywali się uczniowie i nauczyciele do rewizyty naszych kolegów z niemieckiej wyspy Juist. Byliśmy podekscytowani, ale też pełni obaw, jak spodoba się tu naszym gościom, czy wycieczki i program okażą się atrakcyjne i zajmujące.

W poniedziałkowy ranek staliśmy już przed hotelem z gotowym banerem : HERZLICH WILLKOMMEN. Na szczęście wszystkie nasze niepokoje okazały się niepotrzebne. Przeżyliśmy wspólnie niezapomniany tydzień, tak bogaty w atrakcje, że nie wiemy, kiedy minął. Już pierwszego dnia w szkole, po lekcji niemieckiego i integrujących zabawach, pojechaliśmy na kręgielnię, a potem bawiliśmy się na wspólnej dyskotece z całą szkołą. Środa, czwartek i piątek upłynęły pod znakiem wycieczek do Krakowa, Oświęcimia, Zabrza i Radzionkowa. Nasi uczniowie przygotowali dla swoich kolegów świetne warsztaty nauki tańca, na których śmiechu było co nie miara. Ostatni dzień przed wyjazdem poświęcony był na poznawanie miasta i rodzin. Rankiem cała 24 osobowa grupa wyjechała na rajd rowerowy po okolicy. Celem było poznanie wszystkich najważniejszych miejsc, przedstawianych przez polską grupę w języku niemieckim. Zmęczeni, ale w doskonałych humorach, uczniowie rozeszli się w polsko-niemieckich dwójkach na przygotowane przez rodziców obiady i popołudnie spędzili w gronie rodzin. Wieczorem cała grupa spotkała się na pożegnalnym grillu w szkole, gdzie rozegrano też zacięty mecz piłki nożnej w mieszanych drużynach. Niedzielny ranek nie należał do najweselszych. Długo żegnaliśmy się, podsumowując nasze spotkanie; nie obyło się bez łez. Na pamiątkę zostały nam tysiące zdjęć, filmik z wymiany no i …przyjaźnie. Pierwsze pytanie, które zadali uczniowie, gdy rozwiały się spaliny busa odwożącego gości, brzmiało; „Kiedy piszemy nowy wniosek o spotkanie?”

Na zakończenie chcielibyśmy podziękować z tego miejsca przede wszystkim organizacji POLSKO-NIEMIECKA WSPÓŁPRACA MŁODZIEŻY, która współfinansowała spotkanie, rodzicom uczniów, dyrekcji i nauczycielom zaangażowanym w projekt, naszym niemieckim kolegom: dyrektorowi szkoły na Juist panu Gerritowi Schlauwitz i panu Tomaszowi Szwagielowi, obsłudze szkoły oraz wszystkim uczniom biorącym udział w spotkaniu oraz pomagającym nam w przyjęciu gości w naszej szkole.

Mamy nadzieję, że następne spotkania będą równie udane i sprawnie zorganizowane.

Rewizyta gości z Niemiec << powrót do wydarzeń >>

Wymiana uczniowska w ramach Polsko-Niemieckiej Wymiany Młodzieży

Na początku czerwca 10 gimnazjalistów z Pszowa wyruszyło w podróż w nieznane, na niemiecką wysepkę na Morzu Północnym, o której wiedzieliśmy tylko tyle, że jest piękna, piaszczysta i wietrzna.  Tam czekali na nas koledzy z Inselschule Juist z wielkim transparentem „Herzlich Willkommen”. Nie sposób wymienić wszystkich atrakcji przygotowanych dla nas na tej watowej wyspie, ale wspomnijmy tylko wspólny festyn, lekcję niemieckiego, trening cheerleaderek, wycieczkę do Bundeswery, pole golfowe, basen, plażę, grę w kule, wycieczki rowerowe, wizytę i obiad w SPA hotelu, tradycyjną fryzyjską „herbatkę” czy w końcu przelot awionetkami nad wyspą i myślę, że każdy uwierzy, że był to fascynujący tydzień. O nudzie nie było mowy, tym bardziej, że każdą wolną chwilę spędzaliśmy z nowymi kolegami na wspólnych zabawach, grze w piłkę plażową, dyskotece czy po prostu na „pogaduchach” we wszystkich znanych i nieznanych językach. Czas tak szybko minął, że bardzo żal nam było wracać do domu. Odpływając promem z wyspy , gdzie jeździły tylko konie i rowery, wywoziliśmy nie tylko muszle z plaży, ale przede wszystkim niezapomniane wspomnienia. We wrześniu czas na rewizytę. Już nie możemy się doczekać!

Chcemy podziękować naszym kolegom z Juist, panu Tomaszowi Szwaglowi oraz dyrektorowi Gerritowi Schlauwitz za gościnne przyjęcie :)

Więcej zdjęć w naszej galerii!

Wymiana polsko-niemiecka - czerwiec 2017

Niezapomniane spotkanie uczniów z Gimnazjum w Pszowie i z Inselschule Juist

Autobusem, pociągiem, promem pasażerskim, samolotem, konno i na rowerach- tak podróżowały wspólnie grupy uczniów z Gimnazjum w Pszowie i ze szkoły na fryzyjskiej wyspie Juist podczas wymiany zorganizowanej przy wsparciu finansowym organizacji Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży. 3 czerwca trzynaścioro onieśmielonych nastolatków spotkało się w samym sercu Warszawy ze swoimi rówieśnikami z Niemiec. Cisza, która panowała w autokarze minęła już po kilku spotkaniach integracyjnych, a zastąpiły ją śmiechy i nieskończone rozmowy we wszystkich znanych uczniom językach- nie wyłączając „migowego”. Wspólnie zwiedziliśmy Warszawę- Muzeum Powstania Warszawskiego, Wilanów i Muzeum POLIN i cieszyliśmy się wspaniałym pokazem fontann nad Wisłą. Kolejne dni wymiany spędziliśmy w Pszowie, poznając jego historię i biorąc udział w wielu warsztatach, z których najlepiej zapamiętamy wspólną naukę tańca. Potem tańczyliśmy wspólnie w wielu miejscach- na parkingach w drodze, na promie czy w parku- to najlepiej nas zintegrowało.

W naszym spotkaniu najwięcej czasu poświęciliśmy historii- głównemu tematowi projektu: ”Zachować pamięć, patrząc w przyszłość”, dlatego odwiedziliśmy wspólnie teren byłego obozu hitlerowskiego Auschwitz Birkenau, pracowaliśmy nad sylwetkami osób dotkniętych okrucieństwem wojny, szliśmy śladami emigrantów w Deutsches Auswandererhaus  w Bremerhaven, a nawet w naszym rodzinnym Pszowie odnaleźliśmy ślady wojennej zawieruchy, podczas lekcji historii prowadzonej w terenie przez uczniów. Rajd rowerowy śladami marszu oświęcimskiego zaprowadził nas do Wodzisławia, a na pokładzie łodzi podwodnej w Bremerhaven mogliśmy wczuć się w sytuację marynarzy.

Między tymi ważnymi punktami naszego programu nie zabrakło czasu na wspaniałą, wspólną zabawę. Myśleliśmy też nad tym, co nas łączy, jakie wyzwania stają przez przyszłymi pokoleniami i dlatego wybraliśmy się wspólnie do wspaniałego miejsca, do Klimahaus, gdzie wędruje się przez sale wiernie odzwierciedlające wszystkie strefy klimatyczne Ziemi i gdzie można zastanowić się nad tym, jak dbać o dobro naszej wspólnej planety. Najradośniejsze chwile przeżyliśmy na zapierającej dech w piersi swoim pięknem plaży na Juist, wykąpaliśmy się też w nieco zimnym Morzu Północnym. Zostaliśmy również uczestnikami emocjonującego przelotu awionetką nad całą wyspą i poznaliśmy tajemnice strefy odpływowej. Tego lotu dwuosobowym samolotem, tylko z pilotem i oszałamiającym widokiem znad chmur nigdy nie zapomnimy, tak samo jak pożegnania w porcie na Juist. Dwa tygodnie wcześniej witaliśmy się w Warszawie jako grupa obcych sobie osób, a żegnaliśmy dosłownie ze łzami w oczach przyjaciół i kolegów. Mamy nadzieję, że nie było to nasze ostatnie spotkanie i będziemy mieli okazję spotkać się znowu w Pszowie lub na Juist.

Program wymiany i wniosek do PNWM został przygotowany ze strony polskiej przez nauczycieli Gimnazjum w Pszowie: p. Katarzynę Hawel i p. Justynę Kickę.

Na koniec parę słów o rodzinnym miasteczku naszych kolegów z Niemiec. Wyspa Juist znajduje się w samym środku niezwykłego cudu natury – wattu, wpisanego w 2009 roku na listę światowego dziedzictwa przyrodniczego UNESCO. Można tu obserwować przypływy i odpływy morza. Na wschodnim krańcu wyspy pojawiają się niekiedy foki i przepływają obok wieloryby. Wielu turystów przyjeżdża tu co roku, ponieważ wyspa ze swymi przepięknymi portami żeglarskimi jest prawdziwym rajem. Niekończąca się plaża to idealne miejsce do budowania zamków, kopania w piasku i zbierania pięknych muszli.

Mieszkańcy są bardzo dumni ze swojego cudu natury. Wyspa postawiła sobie ambitny cel – do 2030 roku Juist chce zostać pierwszym na świecie miejscem turystycznym neutralnym dla klimatu. Tym samym wyspa jest również ambasadorem zrównoważonego rozwoju.

To tu w Inselschule Juist uczą się nasi koledzy, a ich opiekunom: panu dyrektorowi Gerritowi Schlauwitz’owi i Tomaszowi Szwaglowi, którzy przygotowali wymianę chcemy serdecznie podziękować za serdeczne przyjęcie.

Strony, które warto odwiedzić:

Wymiana uczniowska - 2014r.